Det går bra nu…

är det något jag är trött på så är det folk som ska utföra tjänster/uppdrag som inte har koll. Det är tur de inte har viktigare jobb med mer ansvar än de har.. 

Det första är fönsterbyte. Vi beställde fönster i april, fick offert på fönster plus arbete i maj och godkände (efter att ha kommenterat att de på offerten missat den lilla detaljen att fönstren var på erbjudande när vi beställde vilket innebar ca 4000kr felräkning men det åtgärdades). Vi fick besked om fönsterbyte efter semestern. Ett vagt begrepp men augusti eller så tänkte jag. 

Efter diverse kontakter så strulade det tydligen med att få fram en snickare och när det var bestämt vecka för fönsterbyte så kunde inte snickaren då men han kunde veckan efter sas det. 

Men lägligt nog så behövde snickaren inte komma den veckan för just våra fönster hade blivit transportskadade så de fick göra en ny beställning. 

Fönstren skulle komma onsdag v 41, alltså för sex dagar sedan. Snickaren ringde häromveckan o sa att han kommer nu vecka 42, oklart vilken dag men inte måndag. Så idag tisdag hörde jag av mig till honom o fråga när han kommer. 

Hans besked var då att han inväntar leveransbesked från firman dit vi beställt fönstren men att han som vi beställt av inte har gått att få tag på. Så här är vi nu. Så får vi se..
Sen är det en grej till. Vi beställde fiber i mars och skulle få det installerat senast i oktober. För några veckor sedan kom de och skulle gräva inför installationen men hittade inte det rör de letade efter. De som grävde var inte medlemmar i Mensa så att säga och kunde inte svara på ens såpass enkla frågor som hur länge de skulle gräva just den dagen (inte ens ett ”jag vet inte” blev svaret utan jag möttes av tystnad). De hittade inte det de letade efter och sa att de kommer tillbaka dagen därpå. 

De kom aldrig tillbaka. Efter en dryg vecka tänkte jag att jag ringer till Telia öppen fiber som vi beställt av och frågar hur det ska lösas innan de ska installera den 13/10. 

Mannen jag pratade med frågade inte ens efter adress när han pratade med mig utan lovade bara att det kommer vara grävt när det ska installeras. Kanske grävs det på förmiddagen samma dag. Okej… Men det hålet vi har framför vår källartrapp då? Inget svar. 

Idag på fm kom de faktiskt för att försöka hitta röret igen. Tre-fyra veckor senare. Och hittar såklart inte det de söker. Så installatören kommer inte idag eftersom det inte finns något att installera. 

Var det inte precis det här scenariot som jag föreställde mig? Som var orsaken till att jag ringde en väldigt ohjälpsam kundservice och ville påtala läget? 

Att vi dessutom fått lösa det som så att mannen kommer hem från jobbet eftersom jag ska till sjukhuset för att någon var tvungen att vara hemma under installationen känns ju fint när de inte kommer. 

Mina föräldrar fick fiber installerat för snart en och en halv vecka sedan. Dock har det inte kunnat kopplas på än då telia öppen fiber eller någon av deras undersåtar har glömt/missat att beställa nån grej. Så det företag de beställt internet o tv från får betalt för en tjänst som mina föräldrar inte kan utnyttja än. Något Telia inte kompenserar. 

Vi betalar också redan för internet eftersom vi inte ville riskera att stå utan internet. Vårt andra internet är uppsagt från 29 oktober. Får se om vi har internet via fiber då eller om 16 dagar för lite marginal att ha? 

Det fina är iaf att vi inte ska dra in fiber fler gånger så vi slipper Telia öppen fiber i framtiden. Dessutom kommer vi inte använda oss av bygghandelskedjan och deras ”monterat och klart” någon mer gång heller. Man lär sig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *